Bob Meijer

Door Rinus van Otterdijk 2010.

Kapt. Robert (Bob) Meyer bezocht Nederland

Bob werd geboren op 17 mei 1922. Hij ging op 12 Augustus 1943 in het leger. Hij had zich gemeld voor de opleiding piloot, maar tijdens een snelle daling met een bommenwerper aan het einde van zijn opleiding is een trommelvlies gesprongen en belandde hij in het hospitaal. Daarna was hij afgekeurd voor vliegen op grote hoogte, dus geen mogelijkheid meer om bommenwerper piloot te worden.

1

Hij kon nu nog kiezen voor gliderpilot of artilleriewaarnemer in een licht verkenningsvliegtuigje. Bob koos ervoor om Glider piloot te worden. Achteraf zegt hij dat je wel gek moet zijn om in een vliegtuig van buizen, triplex en wat doek en zonder motor te gaan vliegen.

Na de opleiding werd hij naar Europa gestuurd en arriveerde op 13 Mei 1944 in Engeland. Hij werd ingedeeld bij de 441st Troop Carrier Group, 302nd Squadron waar hij met de Waco CG-4A zou vliegen. Dit is een Amerikaanse glider voor het vervoer van 13 soldaten met uitrusting of zo’n 1500 Kg vracht, varierend van medische spullen tot een houwitzer met bemanning en munitie of een Jeep. De glider werd naar het doel gesleept door een C-47 (Dakota) of een bommenwerper en daar los gelaten.

2

Bob is een van de 12 glider-piloten die heeft deelgenomen aan alle 4 airborne operaties in Europa:

  • Normandie (Neptune / Overlord)
  • Zuid-Frankrijk (Dragoon)
  • Nijmegen (Market-Garden)
  • De Rijnoversteek (Varsity)

Zoals gebruikelijk gaf de bemanning hun vliegtuig een naam. Bob, die uit Chicago komt, gaf zijn Waco’s de namen ‘Windy City 1’ t/m ‘Windy City 4’, naar de bijnaam van zijn stad.

Bob had zijn les goed geleerd om aan het einde van de nadering tot landing zijn glider een scherpe bocht van 90 graden te laten maken om zo de snelheid uit het vliegtuig te halen. Dit had vooral zijn nut in Normandie waar de landbouw percelen omgeven worden door heggen (bocage) die door de eeuwen heen vol zijn gestort met de keien uit het veld, daardoor ontstaan muren in de heg waarop menig glider zich te pletter vloog tijdens de landing.

Bob landde tijdens D-day in de omgeving van Sainte Marie-du-Mont met een lading soldaten.

Tijdens operatie Dragon landde Bob aan de Franse Riviera met een aanhanger vol medische spullen, maar voor een terugtocht was niet gezorgd, dus kregen ze van de commandant opdracht om terug te liften en zorgen dat je tijdig terug bent op de basis in Engeland. Bob kon meevaren met een visser richting bevrijd Italië, vandaar kreeg hij een lift van een C-46 naar Noord-Afrika, alwaar hij met een vliegboot de terugtocht naar Engeland kon maken.

Tijdens de briefing voor hun vlucht naar Nederland voor Market-Garden waren zij onaangenaam verrast dat hun doel Grave (engels voor graf) was. Als Bob bij zijn glider, de Windy City 3 aankomt, vraagt hij waar zijn co-pilot is. Hij krijgt als antwoord dat ze op een glider volgeladen met landmijnen geen 2 piloten willen riskeren.

De Waco van een van Bob’s maten werd tijdens de vlucht getroffen door afweervuur en die glider, eveneens met munitie geladen, explodeerde in de lucht. Van die piloot werden enkel nog flarden kleding teruggevonden.

Een van de gliders van Bob’s squadron kwam ver van het doel in bezet gebied terecht, maar de bemanning werd met een Nederlandse brandweerwagen dwars door de duitse linies naar de landingszone in Overasselt gereden. Toen deze brandweerwagen Bob passeerde riep een van de ‘brandweermannen’  hem toe   HI MEYER!

Bob ging via de sluis bij Malden naar de Duivelsberg in Berg en Dal waar hij de resten zag van de zware gevechten die net voorbij waren. Hij had daar ook een goed zicht over het gevechtsgebied tot in Duitsland. Na enkele dagen in Nederland werd hij weer overgebracht naar Engeland.

Zijn laatste missie was de Rijn-oversteek op 24 maart 1945, waarbij hij een complete Jeep in zijn Waco-glider vervoerde.

Wat Bob zich ook nog goed kan herinneren is het oppikken van een glider door een C-47. Wanneer een glider weer terug gebracht moet worden als deze is gerapareerd na de landing, is een mogelijkheid om deze door een C-47 aan te laten haken. Hierbij komt het sleepvliegtuig zeer laag overvliegen en pikt met een haak de sleepkabel van de glider op, die met een lier al een aanvangssnelheid krijgt. Dit is beter dan de snelste achtbaan vind Bob.

3

Toen de oorlog in Europa voorbij was en ook Japan in augustus capituleerde werd Bob weer op transport gezet naar Amerika waar hij op 9 November 1945 arriveerde. Op 28 December 1945 verliet hij het Leger.

Hij werd onderscheiden met:

  • Air Medal met 3 oak leaves
  • Victory Medal
  • Bronze Service Arrowhead
  • American Defence Ribbon
  • Combat Infantry Man’s Badge
  • EAME Theater Ribbon met 1 Silver + 1 Bronze Battle Star en 3 O/S bars.
  • In 2010 ontving hij nog de Bronze Star, ruim 60 jaar te laat.

In 2009 was Bob voor het eerst na 65 jaar terug in Nederland om de plaatsen te bezoeken waar hij in 1944 had gestreden. Zo kwam hij via zijn inmiddels overleden vriend Jacques Suydendorp uit Arnhem in contact met onze groep Lucky Seventh.

Wij hebben voor hem een programma gemaakt van ruim een week met een start bij Niek Hendrix met een bezoek aan US cemetery in Margraten en een jeep tour in de Peel.

Daarna met Jan en Francien naar het museum in Groesbeek, gevolgd door deelname aan ons kampement op het Valkhof in Nijmegen, waar we hem een aandenken aan onze groep gaven.

4

Van daaruit hebben we Bob (en Jacques) meegenomen naar zo veel mogelijk interessante plaatsen, zoals museum Bevrijdende Vleugels waarbij we ook ‘Grave’ bezochten en het Liberation Camp in Eerde, de para-dropping in Overasselt, de Duivelsberg, de sluis bij Malden.

6

Bob vond het geweldig om alles terug te zien en ook kennis te maken met andere veteranen. Tijdens zijn bezoek blijft Bob ons vermaken met verhalen over wat hij allemaal heeft meegemaakt, en ik moet het Bob meegeven: iedereen is vol interesse door zijn manier van vertellen.

5

Na zijn bezoek hebben we via internet contact met hem gehouden. Ook na meer dan een jaar schrijft hij in zijn mail bijvoorbeeld nog: Do you remember me telling the story about the German paratrooper who jumped into my foxhole, stuck a pistol  at my head and asked if I wanted to die.  HELL NO! Was my reply, Found later he was from Chicago – my Home Town.  He was in school in Germany and because both his parents were born in Germany he was drafted.  The Americans won and I had that P-38 pistol for years until my son found it one day…so my wife made me get rid of it. (Just realized I CAPTURED a German prisoner.)

Inmiddels heeft Bob een boek geschreven (FLY IN and WALK BACK!) over zijn belevenissen in WO2, dat dit jaar gepresenteerd zal worden rond kerstmis in zijn huidige woonplaats Orange USA.

Hierna stopte het contact met Bob en heb ik ook nooit meer iets vernomen over zijn boek…….

Helaas.

    © Lucky Seventh , ICT team.